Maak kennis met onze collega Frank de Moor
Overslaan naar content

Interview

Maak kennis met Frank, onze Shiftleader

Nedlin doet de was voor de Zorg, Industrie en Horeca. Maar wie zijn de mensen achter Nedlin die er iedere dag weer voor zorgen dat de was voor onze klanten wordt gedaan? Wat doen ze precies en wat vinden ze leuk aan hun werk? We laten je graag kennismaken met onze collega Frank de Moor. Hij is shiftleader (productieleider) bij Nedlin Industry.

Wie is Frank? Ik ben 57 jaar en werk nu ongeveer 12 jaar als productieleider bij de industrietak van Nedlin. Ik woon in Heerlen met mijn vriendin en heb een zoon en een dochter. In mijn vrije tijd luister ik graag naar muziek en dan vooral progressieve rock, jazz en fusion. Daarnaast kijk ik graag een film en sleutel ik aan mijn oldtimer. Ik ben namelijk trotse eigenaar van een Volkswagen Buggy.

Frank de Moor

"Ik ben begin jaren 90 begonnen bij Nedlin. Het was toen nog heel kleinschalig, één wasserij met een winkel eraan vast."

Shiftleader bij Nedlin, wat houdt dat precies in? Je hebt de verantwoordelijkheid over de mensen op de werkvloer en de productie die geleid moet worden en alle facetten die daarmee te maken hebben.

Hoe ben je bij Nedlin terechtgekomen? Poeh, volgens mij ben ik begin jaren 90 de eerste keer bij Nedlin gaan werken. Dat heb ik toen 12 jaar gedaan en ben gestopt om thuis te zijn voor mijn kinderen. Ik ben 4 jaar thuis geweest en ben weer teruggekomen door Simon Roelofs, eigenaar van Logilijn, die mij vertelde dat ze nog goede mensen bij Nedlin zochten. Björn Frijns was toen nog de Plantmanager. Ik ben inderdaad teruggekeerd en heb me in die 2e periode verder ontwikkeld tot productieleider. Ik heb verschillende plekken in de productie doorlopen en ben nu ongeveer 12 jaar productieleider. Op dit moment ben ik verantwoordelijk voor de wasafdeling en de persoonsgebonden was. Persoonsgebonden was is was van mensen die in een verzorgingshuis verblijven. Dus eigenlijk kleding zoals die van jou en mij thuis. Die was doen wij ook.

In mijn eerste periode bij Nedlin ben ik begonnen in Hoensbroek op de wasafdeling. Het was toen nog heel kleinschalig, één wasserij met een winkel eraan vast. In die winkel kon je je was als particuliere klant of klein bedrijf inleveren en weer ophalen. Daarnaast wasten we voor kloosters en kleine zorginstellingen. Na een paar jaar heb ik de kans gekregen een cursus wastechniek te volgen in Delft, waardoor ik uiteindelijk ben doorgegroeid tot wasmeester, zoals ze dat toen noemden. Er kwamen steeds meer medewerkers bij, waardoor leidinggeven op kleine schaal nodig werd. Ik stuurde toen zo’n 5 man aan.

Wat vind je het allerleukste aan je werk? Het allerleukste vind ik dat mijn werk niet statisch is. Iedere dag zijn er nieuwe uitdagingen. Alle zaken waar je mee te maken krijgt moet je snel en effectief oplossen. Dat werkt goed in de dynamische omgeving waarin wij werken. Daarnaast is het proces in Hoensbroek omvangrijker dan bij de andere 2 locaties. Dat komt omdat de kleding binnen Industrie vaak op naam is. De werkkleding van Piet moet dus ook gewassen terugkomen bij Piet. In de Zorg is het wasgoed vaak afdelings- en maatgebonden, maar niet persoonsgebonden. Dus ook dat brengt hier de nodige uitdagingen met zich mee. Wat ik fijn vind is dat ik de vrijheid krijg om hier op mijn manier vorm aan te geven en al mijn vergaarde kennis hiervoor in te zetten.

Buggy Frank

Welke karaktereigenschappen maken dat je hier echt op je plek bent? Je moet wel echt een bezige bij zijn om het hier leuk te vinden. En dat maakt dat ik hier goed pas, ik vind het fijn om bezig te zijn. Ook heb ik affiniteit met techniek, wat in mijn baan ook vaak van pas komt. Verder is het heel belangrijk dat je weet om te gaan met mensen, want ik stuur een team aan. Dan is het is het belangrijk dat je je rust kunt bewaren, dat je goed luistert en je mensen serieus neemt. Verder moet je natuurlijk de belangrijke zaken van de minder belangrijke zaken kunnen onderscheiden (prioriteiten stellen), want het is een hele dynamische omgeving. In mijn baan is probleemoplossend denken ook wel echt belangrijk.

Komen die eigenschappen ook privé van pas? Jazeker, die affiniteit met techniek en dat ik bezige bij ben blijkt wel uit mijn hobby om lekker aan mijn oldtimer te sleutelen.

Wat merken onze klanten van jouw werk? Dat zaken deskundig en structureel worden opgepakt. Dat wij niet alleen oplossingen bieden, maar ook borgen in onze systemen.

"Onze huidige directeuren kwamen vroeger iedere zaterdag de wasserij poetsen."

Je werkt toch best al een tijdje voor Nedlin. Heb je nog een leuke anekdote of kun je iets vertellen uit het verleden van Nedlin? Wat misschien wel leuk is om te vertellen is dat onze huidige directeuren, Luuk en Stef de Win, vroeger hier iedere zaterdag kwamen poetsen. Hun vader Erik was toen eigenaar en was voor die tijd al heel innovatief. Dat hebben Luuk en Stef ook. En dat vind ik mooi. Die drang naar innovatie is heel sterk bij Nedlin. Zo heeft Erik (de vader van Luuk en Stef), samen met een andere partij, het Netweb ontwikkeld. Dit was een systeem om de productie te kunnen borgen. En ook dotcode (de voorloper van de barcodes en huidige chips in de kleding) is hier een voorbeeld van. Dat waren kleine bolletjes die in een vierkantje werden gedrukt in de kleding, die je vervolgens met een camera kon lezen. Door dit onder een camera te houden werden de gegevens in de computer opgehaald. Heel soms kom ik bij langlopende klanten nog wel eens een kledingstuk tegen waarin die dotcode nog zit verwerkt. Dat vind ik erg leuk om dan weer terug te zien.